SEO för nybörjare
Kom igång med ditt SEO-arbete
Måste jag anlita någon för att få hjälp med SEO? Kan jag göra arbetet själv? Måste jag verkligen tänka på SEO på min hemsida? Vad är SEO? Man kan säga att frågorna ofta är många och det korta svaret är alltid ”det beror på” men det är alltid bra att ha koll på lite grundläggande saker och se till att dom är korrekta. I det här inlägget kommer vi gå igenom lite vad du själv kan göra för att komma igång.
Olika begrepp att hålla koll på
Sidans titel är den översta texten. På bilden nedan är det ”Sökmotoroptimering Uppsala | Bli synlig på Google”. Titeln är en så kallad rankingsfaktor för sökmotorerna, vilket innebär att den är viktig att optimera för att den sänder signaler till bland annat Google om vad den aktuella sidan handlar om. Genom att optimera denna ökar chanserna att ranka bättre. Denna bör innehålla de viktigaste sökorden och bör vara mellan 50-60 tecken lång.
Metabeskrivning är den beskrivande texten under. I bilden nedan börjar den med ”Sökmotoroptimering, förkortat SEO…”. Denna skickar inga rankingsignaler till Google men är viktig för att få den som läser texten är klicka på den. Om de aktuella sökorden finns med i den kommer det att synas med tjockare text. Bör vara ca 130-155 tecken lång.
Textinnehållet på sidan
Den löpande texten på sidan, själva innehållet, kallas för brödtext. Denna ska man skriva för läsaren så att den förstår innehållet, då ökar chansen att Google också förstår det. Se till att nämna viktiga sökord och fraser i texten, med böjningar och utan. Tryck dock inte in orden bara för att, då kan sidan istället blir straffad och rankingen blir sämre.
Sidan bör innehålla en huvudrubrik, en H1:a. Denna bör förklara vad sidan handlar om och får med fördel innehålla de viktigaste orden för sidan.
Brödtexten får gärna innehålla stycken med underrubriker. Detta gör det tydligt för Google vad innehållet handlar om. En underrubrik till en H1:a ska vara en H2:a. Det samma gäller om man har en underrubrik till en H2:a ska det vara en H3:a. På det viset bildar rubrikerna en hierarki som gör det tydligt för sökmotorerna vad som är viktigast.
Hur börjar jag?
Välj ut en undersida på hemsidan och fundera vilka era viktigaste sökord och fraser är. Börja sedan med nedanstående punkter:
- Titeln
– Har du fått med dina viktiga sökord och är det rätt längd på titeln? Se till att texten även är lockande att trycka på. - Metabeskrivningen
– Innehåller den de viktigaste sökorden? Är det rätt längd på den? Uppmanar den läsaren att klicka på den? - Brödtexten
– Är innehållet relevant och tydligt för besökaren? Nämns sökorden i texten? - Rubrikerna
– Berättar rubrikerna vad sidan handlar om? Har du delat upp med relevanta underrubriker?
Lycka till! Tveka inte att kontakta mig om du har några frågor eller vill ha min hjälp! Du kan kontakta mig här.